Vuonna 2015 valtio suunnitteli pakolaisten vastaanottokeskuksen perustamista pieneen Kyyjärven kuntaan. Suuri osa kunnan asukkaista vastusti jyrkästi suunnitelmaa. Pelättiin häiriöitä ja ikävyyksiä. Valtuustossa oli tiukka äänestys, mutta myönteinen kanta voitti täpärästi.

Pian paikkakunnan asenteet kuitenkin muuttuivat. Pelot poistuivat kun ihmiset tutustuivat toisiinsa. Paikkakunnan betoniyritys sai työharjoittelijoita jotka osoittautuivat hyviksi työmiehiksi.

Keväällä 2016 tuli Kyyjärvelle tieto, että vastaanottokeskus lakkautetaan. Silloin kyyjärveläiset keräsivät lakkauttamista vastustavan adressin, joka luovutettiin sisäministerille ja maahanmuuttovirastolle. Tämän hetken tiedon mukaan vastaanottokeskus saa jatkaa kesäkuulle 2017 asti Saarijärven keskuksen sivutoimipisteenä

Kyyjärveläiset voittivat pelon ja ennakkoluulot ja toivottivat pakolaiset tervetulleiksi. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty myönsi vuoden 2016 kynttiläpalkinnon Kyyjärven kunnan asukkaille tunnustuksena myönteisestä ja kotouttamista edistävästä asenteesta turvapaikanhakijoita kohtaan.

Vaikka vastaanottokeskuksen toiminta pian loppuu, Kyyjärven kunta kantaa vastuunsa jatkossakin.
Valtuusto päätti yksimielisesti ottaa kuntaan 20 oleskeluluvan saanutta pakolaista. Se on paljon pienelle kunnalle, jossa on vain 1400 asukasta.

Veli-Matti Sallinen